Compute Canada Federation Humanities and Social Sciences Series Winter 2021

Tue, Feb 16, 2021 12:00pm - Fri, Feb 19, 2021 3:30pm

Status: Completed

Compute Canada Federation will be offering an introductory digital research series for humanities and social sciences researchers.

This is an introductory, beginner-level digital research workshop series for humanities and social sciences (HSS) researchers. Advanced digital tools available through the Compute Canada Federation will be discussed, as well as some out-of-the-box tools available to Canadian researchers, and additional information and techniques relevant for digital research projects. Registrants can attend as many or as few of the 8 sessions as they wish. Sessions will all be delivered in English, but those indicated with an asterisk will have presentation materials available in French and attendees will be able to ask and receive answers to questions in French.

The 8 sessions are as follows:

  • * Introduction to Compute Canada for HSS Researchers, 16 February, 12:00-1:00pm ET
  • * Cloud Applications for HSS, 16 February, 2:30-3:30pm ET
  • * Data Management Plans for HSS, 17 February, 12:00- 1:00pm ET
  • * Project Management for HSS, 17 February, 2:30-3:30pm ET
  • * Out(side) of the Box - Online Tools for HSS, 18 February, 12:00-1:00pm ET
  • * Taming the Command Line, 18 February, 2:30-5:30pm ET
  • Introduction to Photogrammetry, 19 February, 12:00- 1:30pm ET
  • Introduction to Web Scraping, 19 February, 2:30- 4:00pm ET

Course details and materials for each sessions can be found here: https://hss-series.netlify.app/

Participants must register using their institutional email address. Personal/gmail addresses will not be accepted.

The registration form will ask you to indicate which courses you plan to attend.

For further information, please contact lydia.vermeyden@ace-net.ca or megan.lobay@ubc.ca

________________________________________

Cette série de huit ateliers s’adresse aux chercheuses et chercheurs qui veulent utiliser des outils numériques dans leur projet de recherche en sciences humaines et sociales. Nous décrirons les ressources et services offerts par l’infrastructure nationale de la fédération Calcul Canada et vous présenterons des outils en ligne que vous pouvez utiliser dès aujourd’hui. Nous aurons aussi des trucs et astuces pour bien préparer et mener votre projet. Vous pouvez vous inscrire à autant d’ateliers que vous voulez. Les présentations se feront en anglais. Toutefois, dans le cas des ateliers marqués d’un astérisque (*), le contenu sera traduit et vous pourrez poser vos questions en français.

Les huit ateliers sont :

  • * La fédération Calcul Canada au service de la recherche en sciences humaines et sociales, mardi, 16 février, 12 h 00 - 13 h 00 HE
  • * L'infonuagique pour la recherche en sciences humaines et sociales, mardi, 16 février, 14 h 30 - 15 h 30 HE
  • * Un plan de gestion des données pour la recherche en sciences humaines et sociales, mercredi, 17 février, 12 h 00 - 13 h 00 HE
  • * Gestion des projets de recherche en sciences humaines et sociales, mercredi, 17 février, 14 h 30-15 h 30 HE
  • * Des outils conviviaux pour la recherche en humanités numériques, jeudi, 18 février, 12 h 00 - 13 h 00 HE
  • * Apprivoiser la ligne de commande, jeudi, 18 février, 14 h 30 - 17 h 30 HE
  • Introduction à la photogrammétrie, vendredi, 19 février, 12 h 00 - 13 h 30 HE
  • Introduction au moissonnage du Web, vendredi, 19 février, 14 h 30-16 h 00 HE

Vous trouverez les détails et le matériel pour les ateliers sur https://hss-series.netlify.app/

Vous devez vous inscrire en utilisant votre adresse de courriel avec votre établissement ou organisation. Les demandes d’inscription faites avec une adresse de courriel personnelle seront refusées.

Indiquez dans le formulaire les ateliers auxquels vous voulez participer.

Pour plus d’information, écrivez à pier-luc.st-onge@calculquebec.ca